SZEWCY – spektakl mistrzowski TST. Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Wydarzenie o tym tytule nie jest obecnie dostępne w sprzedaży internetowej.
Ostatni dostępny w sieci termin: Poniedziałek, 8 listopad 2021 18:00
"Szewcy" – Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej w Krakowie
na motywach sztuki Stanisława Ignacego Witkiewicza
Tyskie Spotkania Teatralne
8.11.2021, godz. 18.00
Teatr Mały / 65 zł
„Szewcy”
Reż. Justyna Sobczyk
OBSADA
Szymon Czacki: Czeladnik II
Krzysztof Globisz: Hiper-Robociarz
Radosław Krzyżowski: Księżna Irina Wsiewołodowna Zbereźnicka-Podberezka
Michał Majnicz: Sajetan Tempe
Małgorzata Zawadzka: Prokurator Robert Scurvy
Martyna Krzysztofik: Czeladnik I
Anna Komorek: Bosa Dziewczyna
Ireneusz Buchich de Divan: Fierdusieńko
Paweł Kudasiewicz: Gnębon Puczymorda
TWÓRCY
Justyna Lipko-Konieczna: dramaturgia
Justyna Sobczyk, Justyna Lipko-Konieczna: adaptacja
Justyna Łagowska: scenografia, kostiumy, reż. światła
Dominik Strycharski: muzyka
Justyna Wielgus: choreografia
Ewa Wrześniak: inspicjent, sufler, asystent reżysera
„Nie będziemy gadać niepotrzebnych rzeczy, hej!” – słynna fraza z Szewców Witkacego w spektaklu Justyny Sobczyk staje się preludium niezwykłego koncertu na „3 maszyny do szycia, szydło i szpilor” w wykonaniu Sajetana – Michała Majnicza i dwóch Czeladników – Szymona Czackiego i Martyny Krzysztofik, którzy raz po raz skarżą się na trzecioplanowe role, które przypadły im w udziale w spektaklu. Wydobywając z nietypowych instrumentów dźwięki o różnym tempie i natężeniu, na tle ołtarza w kształcie mandali przyozdobionego butami aktorów Starego Teatru, skandują oni witkacowską frazę do momentu, kiedy w obszar gry wkraczają kolejni „nosiciele” witkacowskich ról (Małgorzata Zawadzka, Radosław Krzyżowski), a także aktorzy z niepełnosprawnościami, partnerujący zawodowcom na scenie, nieustannie ingerujący w żywą tkankę przedstawienia. Dynamiczny spektakl, oparty w dużej mierze na improwizacjach, oscyluje między prawdą bezpośredniego wyznania a literacką fikcją. Nawiązując do legendarnych inscenizacji dramatu w Starym Teatrze (m.in. poprzez obecność Krzysztofa Globisza w finale), stawia pytanie, kto i dlaczego może stać się aktorem i jaki jest sens tej pracy. Odejście od normy, odmowa podporządkowania się sytuacji scenicznej, znamionująca formę dramatu Witkacego, pozwala twórcom odsłonić maszynę kapitalizmu, w której teatr jest jednym z trybów produkowania społecznego uznania. Ten rodzaj społecznej maszynerii wciąż decyduje o tym, kogo w teatrze możemy oglądać i jakie grupy społeczne mogą w nim być reprezentowane.
Pod pewnymi względami „Szewcy” przypominają (…) próbę wejścia w szamański trans. Opartą i na poszukiwaniach właściwego rytmu i na eskalacji najbardziej gwałtownych emocji. Od „muzyki” stukających obcasów i maszyn do szycia do szalonej, wręcz punkowej kontestacji „but się rodzi” (kłaniają się też „Misiowie puszyści” Siekiery).
Łukasz Badula, kulturaonline.pl
Informujemy, że podczas spektaklu wykorzystywane jest światło stroboskopowe.
Dworzec PKP Gdynia Główna wyrasta na fundamentach sztuki. Pod waszymi stopami znajduje się wyjątkowe miejsce – kiedyś schron przeciwlotniczy, dziś…
Zapraszamy na kolejny sezon Poranków Filmowych Przyjaznych Sensorycznie dla najmłodszych widzów.
Sylwester jako niepowtarzalny dzień w roku potrzebuje magicznej oprawy. W związku z tym zapraszamy Państwa na „Jedyną taką NOC” Wielką…
pozycji w koszyku
suma:
Czas sesji upłynął. Aby dokonać zakupu biletów należy je ponownie dodać do koszyka.