zapraszamy na 2 solówki Krakowskiego Centrum Choreograficznego:
Tens Marty Wołowiec, 30 min
The Vessel Karoliny Kraczkowskiej, 40 min.
Na spektakle zaprasza Sopocki Teatr Tańca, który na scenie kameralnej Teatru Wybrzeże przy ul. Bohaterów Monte Cassino 30 w Sopocie zaprezentuje te dwie mocne solówki w ramach współpracy z Polską Siecią Tańca oraz dzięki wsparciu miasta Sopot.
Zapraszamy!
„Whatever you create will be influeneced by the energy you carry inside of you when you create it.”
Akiroq Brost
Spektakl Tens* eksploruje temat ciała jako generatora energii. Artystka poszukuje organicznościwynikającej z przepływu odczuć fizycznych, wibracji, podążania za głosem intuicji oraz zestrajania ciała iumysłu. Daje sobie czas na rozwój. Daje czas również widzom na zestrojenie ich własnych ciał z ciałemperformerki. Tens to napięcie, uważność i spokój, a także siła, którą zawsze można odnaleźć biorącgłęboki wdech i wydech, stojąc mocno na nogach.
*Tens (z j. ang. transcutaneous electrical nerve stimulation) to metoda przezskórnej i elektrycznejstymulacji nerwów, stosowana w terapii przeciwbólowej, wykorzystująca impulsy elektryczne o niskiejamplitudzie. Umieszczenie elektrod na skórze sprawia, że prąd przepływa do nerwów obwodowych ipobudza je w dwojaki sposób: blokując impuls nerwowy niosący informację o bólu do mózgu orazinicjując powstawanie substancji przeciwbólowych – beta-endorfin.*Informacje pochodzą z portalu medyczny-blog.pl
„To było misterium energii, gestu i światła, poddawania się wewnętrznej sile i walce z nią”– fragment relacji z Festiwalu Kalejdoskop autorstwa Moniki Żmijewskiej dla Wyborcza.pl pt.“Kalejdoskop pełen cieni, barw i opowieści. Taniec współczesny i pokoleniowy klucz”, 6.09.2020“Minimalistyczna kompozycja, składająca się z (nie)wyraźnych punktów i przejść, dowodzi, że mniejznaczy (o wiele) więcej.”“W swojej prostocie Tens ma ogromną siłę. Napięcia oddziałują bezpośrednio na widzów, energiawydobywająca się z wnętrza, z mocnego umiejscowienia na podłodze, rozprzestrzenia się, żeby nakońcu powrócić do generatora-ciała.”
The VESSEL
Archetypowe naczynie według Junga definiuje sposób postrzegania własnej tożsamości. To matryca naszej psychologicznej koncepcji definiowania siebie i stosunku do świata. Tworzy strukturęzrozumienia naszej ucieleśnionej tożsamości. Alchemiczne naczynie to obraz tożsamości naszegociała. Poprzez prosty gest odgraniczenia, naczynie chroni to co się w nim mieści. Naczynie musi byćsolidne, aby zabezpieczyć to co znajduje się w środku przed wyciekiem na zewnątrz. Bez solidnegonaczynia, nie może nastąpić proces transformacji. Zbyt mocne bodźce mogą nadwyrężyć jego strukturę.Spiesznie naprawiamy powstałe w nim rozszczelnienia, nie doceniając konstruktywnych wartościpłynących z chaosu. W ten proces wpisany jest upadek i dezintegracja. Jednak bez umiejętnościodpuszczania nie dowiemy się co oznacza rozpad i integracja na nowo. Upaść i zostać złapanym. Bezrozmiękczania granic, w zbyt ciasnym naczyniu nie ma wystarczającej przestrzeni na integrację nowychmaterii i doświadczeń. Naturalnie struktury sztywnieją, aby finalnie się rozpaść. Naczynie ma swójokreślony ograniczony cykl życia, który należy uszanować. Naczynie potrzebuje solidnego budulca, abyzabezpieczyć znajdującą się w niej materię przed wycieknięciem na zewnątrz. Naczynia mają naturęhybrydową. Pełnią funkcję rytuałów przejścia prowadzących do samopoznania. Naczynie motywuje pytanie czy jest to teraz moment niszczenia, odbudowy, naprawy czy uzupełniania je o nową, cenną materią?
Spektakle są prezentowane w ramach Polskiej Sieci Tańca.
Polska Sieć Tańca to pierwsza sformalizowana sieć współpracy między instytucjami i organizacjami wspierającymi rozwój tańca współczesnego w Polsce. Każdego sezonu Partnerzy Sieci wybierają do wspólnego repertuaru najciekawsze produkcje polskich niezależnych artystów i instytucjonalnych zespołów tanecznych. Spektakle nominowane na dany rok wyruszają w trasę w ramach Sieci, podczas której odwiedzają ośrodki partnerskie.
Organizatorem Polskiej Sieci Tańca jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Sfinansowane ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego wraz ze wsparciem Miasta Sopot. https://pst.info.pl/